Clusiuslezingen

Clusiuslezingen en -publicaties

Op 29 mei 2015 organiseerde de Clusiusstichting een symposium met als titel ‘Anders Tuinieren’, samen met Prof. G.A. Persoon van het Instituut voor Culturele Antropologie / Ontwikkelingssociologie (Faculteit Sociale Wetenschappen)

Clusiuslezingen Programmaboekje 2015

De Clusiuslezingen hebben als thema de tuin als raakvlak van cultuur en natuur. Daarbij worden achterliggende vragen uit de geschiedenis van wetenschap, kunst en in brede zin cultuur belicht. Deze terreinen vertoonden in de tijd van Clusius een sterke samenhang.

Door het organiseren van lezingen wil de Clusiusstichting de groeiende belangstelling voor de historische en culturele aspecten van de tuin bevorderen en van een wetenschappelijke basis voorzien. Zij streeft daarbij naar een multidisciplinaire aanpak, waarin historici, kunsthistorici, letterkundigen, architecten, sociologen, biologen en tuinbouwkundigen worden betrokken. En voorts allen, die zich voor de tuin in het algemeen interesseren.

De Clusiuslezingen werden voorheen mogelijk gemaakt door bijdragen van verschillende donateurs, zoals de Ir. Abe Bonnema Stichting,  de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland,  de Stichting Isaac Alfred Ailion Foundation,de Hulsewé-Wazniewski Stichting en een anonieme donor.

De lezingen worden eveneens gepubliceerd dankzij de financiële bijdrage van de Ir. Abe Bonnema Stichting.

Hieronder kunt u het programma van de Clusiuslezingen bekijken, vaak door op het jaartal en de titel te klikken.

2012 Chinese Kruiden en Tuinen

Dr. Mei Wang, Leiden – Traditional Chinese Herbal Medicine: de belangrijke rol van Chinese planten en kruiden in de traditionele Chinese geneeskunst tot vandaag.

Professor Dr. Harm Beukers, Scaliger Institute, Leiden University – Judge Dee as a Forensic Expert: de legendarische magistraat rechter Ti, onsterfelijk gemaakt in de Rechter Ti – misdaadromans, geschreven door sinoloog en diplomaat Robert van Gulik, heeft heel wat zaken opgelost door zijn grote kennis van giftige planten.

Professor Dr. Stephen H. West, School of International Letters and Cultures, Arizona State University; Emeritus Professor of Chinese, University of California, Berkeley – Gardens and Imagination in Ancient China: “Tuinen en Verbeelding in het oude China” gaat over de functie van tuinen en planten in de literatuur van het oude China.

Het symposium wordt voorgezeten door Professor Dr. Willem van Gulik, Oud-directeur van Museum Volkenkunde, Leiden, en emeritus professor van de Universiteit Leiden

2011 Gardens and Society

publicatie: Gardens and Society: Clusiuslezingen 2011. Leiden, Clusiusstichting 2011
ISBN 978-90-71236-74-7

Pieter Baas & Adriaan van der Staay, Preface
Nicolas Robin, Introduction
Robin Lane Fox, The Social Garden
Dawn Sanders, Educational Voices in Botanic Garden History: from Luca Ghini to Lilian Clarke
Michiel den Ruyter, Parks as Exhibitions

2010 De literaire tuin – The Literary Garden

Tuingedichten door Hester Knibbe

De tuin in de literatuur en hoe de literatuur soms ook doordringt in de tuin door Paul Geerts, Belgisch tuinauteur

Tuingedichten door Maria Barnas

2009 Van vuilnis tot natuur – From Garbage to Garden

publicatie: From Garbage to Garden: Clusiuslezingen 2009. Leiden, Clusiusstichting 2010
ISBN 9789071236709

Pieter Baas, Introduction
Eric Luiten (Technische Universiteit Delft), Park as left-over land
Martin Weyl, The making of the Ariel Sharon Park
Peter and Tilman Latz (Technische Universiteit München), Towards a park for the twenty-first century
Wilfried Ernst (Vrije Universiteit Amsterdam), Botanical aspects of metal-contaminated wastelands and options for phyotremediation

2008 De watertuin

Wybe Kuitert, Landscape architect (Netherlands), Guest Professor University of Art and Design, Kyoto (Japan):
Introduction: Some Thoughts on Water in Landscape Design
John Dixon Hunt, Professor of the History and Theory of Landscape, University of Pennsylvania: The Forms of Water: Some Historical Notes
Michael van Gessel, Tuin- en landschapsarchitect, Amsterdam: De watertuin in het moderne ontwerp

Deze Clusiuslezingen werden mede mogelijk gemaakt door een gift van een anonieme donor, de Ir. Abe Bonnema Stichting en de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting.

2007 Japanse tuinen: traditie en moderniteit

Prof. Dr. Erik de Jong, Clusiusleerstoel Universiteit Leiden/Universiteit Wageningen: Inleiding
Prof. Dr. Willem van Gulik, Universiteit Leiden: Japanese Garden Tradition
Prof. Dr. Wybe Kuitert, Kyoto University of Art and Design/Research Center for Japanese Garden Art, Kyoto:
Gardening with Cherries in Ancient Japan
Dr. Christian Tschumi, Swiss Federal Institute of Technology: The Modern Japanese Gardens of Shigemori Mirei
o.l.v. Prof. Dr. Willem van Gulik: Discussie

Deze Clusiuslezingen werden mede mogelijk gemaakt door de Stichting Isaac Alfred Ailion Foundation, Leiden.

2006 Een middag met China: landschappen, tuinen, planten

Alison Hardie, Newcastle upon Tyne: Hemel, aarde en de mens: Chinese geloofssystemen en tuintraditie
Johannes Müller, Würzburg: Cultuurlandschappen van China
Roy Lancaster, Eastleigh, Hampshire: Een eeuw Europese plantenjagers in China: 1900-2000

Deze Clusiuslezingen werden mede mogelijk gemaakt door de Hulsewé-Wazniewski Stichting en het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland.

2005 Plants in Pharaonic Egypt

Dr. Marina Heilmeyer, Botanisches Museum Berlin-Dahlem
Horticulture and Cosmology in Ancient Egypt
Prof. Dr. Sydney Aufrère, CNRS/ Universiteit van Montpellier

Deze Clusiuslezingen werden mede mogelijk gemaakt door de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting en het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland

2001 Hortus: gesloten of open: zichtbaar of onzichtbaar?

Dr Erik de Jong, Amsterdam
Architecture and Nature
Charles Correa, Bombay, India

1997 Theatres of Flowers: The Art and Science of Eighteenth Century Floral Display